divendres, de juny 01, 2007

Una reflexió sobre la no-renovació de RCTV


Quan la dreta veneçolana ja no sap què fer per recuperar el poder

Una reflexió sobre la no-renovació de Radio Caracas Televisión des d'un perspectiva catalana.

Laia Altarriba i Piguillem (fabrica.cat)

Avui estic indignada, molt indignada. El tractament que la major part de mitjans de comunicació fan de la no-renovació de la llicència a Radio Caracas Televisión (RCTV) em sembla escandalós. A més, el que em preocupa és que el seu discurs va calant, ja que és l'únic que se sent. Com que alguns m'heu preguntat la meva opinió perquè sabeu que he estat a Veneçuela en dues ocasions, i com que penso que a qui no ha estat allà li pot costar entendre ben bé què és el que està passant, he decidit escriure aquesta reflexió. I intentar no només donar el meu punt de vista sinó aportar una mica de serenitat davant de notícies com la d'aquest migdia a TV3 i també posar el meu granet de sorra a la tasca tan interessant que està fent el poble veneçolà.


Penso que sovint per entendre les coses el millor és intentar traslladar-les a allò que ens és conegut, al nostre univers particular, així que us proposo de fer una primera mirada a les concessions de l'espai radioelèctric al nostre país.


Fa una mica més d'un any el govern de la Generalitat de Catalunya va atorgar les noves llicències per a la TDT (televisió digital terrestre) privada de proximitat. Per tal d'adjudicar les llicències, va elaborar un plec de condicions, entre les quals obligava a emetre "com a mínim el 50% de la programació (...) en llengua catalana". Entre d'altres adjudicataris, una de les empreses que ha aconseguit una llicència a la demarcació de Barcelona és UrbeTV, del grup Vocento, el mateix que edita diaris com l'ABC o Las Provincias. Doncs bé, les llicències que atorga la Generalitat (a través del Consell de l'Audiovisual de Catalunya) no són de durada infinita, sinó que s'aniran revisant en el futur.

Fem una mica de futurologia. Què succeiria si quan s'acabés el primer període de la llicència resultés que UrbeTV no ha complert el 50% requerit d'emissió en llengua catalana? Imaginem-nos que el govern decideix no renovar la llicència i l'atorga a un altre concessionari. Ja que estem fent futurologia, imaginem que el concessionari és la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona... Cert, això és massa futurologia perquè la llei no preveu que les entitats socials puguin obtenir una llicència de televisió digital. Així que tornant a les possibilitats reals, imaginem-nos que no renoven la llicència a UrbeTV i l'adjudiquen a una altra empresa que sí que tenen garanties que complirà les condicions.


No és massa descabellat pensar que els mitjans del grup Vocento (ABC, Las Provincias, Punto Radio o Tele5, on Vocento participa amb un 15% de les accions) denunciarien la no renovació com un atac a la llibertat d'expressió. Imaginem-nos que la COPE, Antena3 o El Mundo se sumen a les denúncies i també diuen que Montilla ataca la llibertat d'expressió. Imaginem-nos que els mitjans de comunicació privats a Europa comencen a explicar que el "règim" de Catalunya tanca mitjans que no li són afins. Imaginem-nos que la BBC parla (com ho ha fet aquest migdia TV3) de brutal atac a la llibertat d'expressió. I també imaginem-nos que cap d'ells adreça el seu micròfon al govern de la Generalitat per preguntar com és que no renova la llicència.


Aquesta situació, tenint en compte el plec de condicions, podria succeir pel tema lingüístic; o perquè no s'arriba al mínim del 25% de cançons interpretades en llengua catalana o en aranès; o perquè es destina més d'un 15% del temps a la publicitat; o perquè el concessionari de la llicència no salvaguarda la pluralitat informativa ni dels corrents d'opinió.


La meva proposta és que ara us traslladeu de país i tot això ho apliqueu a Veneçuela.

Després d'explotar durant 53 anys la llicència que li havia estat concedida, aquest mes de maig el govern veneçolà ha decidit no renovar més el permís d'emissió a RCTV. M'agradaria no haver-ho de fer, però ho tornaré a fer: recordo que el govern veneçolà ha sortit vencedor de totes les eleccions a les que s'ha presentat des del 1998 i que els organismes internacionals han reconegut la transparència de tots aquests comicis electorals. Per tant, el que significa la no-renovació és que un govern democràticament escollit decideix sobiranament com gestiona l'espai radioelèctric del país. La mateixa Unió Europea en dues resolucions diferents (una aquesta setmana, l'altra el mes d'abril) que feien referència a RCTV ha reconegut "el dret sobirà de cada Estat per organitzar i regular la pròpia política de mitjans" (vegeu: http://www.rebelion.org/noticia.php?id=51510).


Radio Caracas Televisón és una cadena que va donar suport al cop d'Estat encapçalat pel president de la patronal contra Chávez del 12, 13 i 14 d'abril de 2002 (hi ha un molt bon documental fet per uns irlandesos que es diu "La revolución no será retransmitida", que explica el paper que van fer les televisions privades durant el cop). RCTV i la resta de televisions privades van donar suport al cop, ja que totes elles són afins a l'oposició. Que van donar suport al cop d'Estat vol dir que van manipular imatges per tergiversar la realitat i fer creure a una part de la població i al món que el govern estava matant manifestants. Per exemple, el periodista Otto Neustand (de la CNN) va reconèixer que el pronunciament d'un grup de militars –on asseguraven que els partidaris de Chávez havien matat diverses persones i que va propiciar el cop– el va registrar ell hores abans que es produïssin les primeres víctimes. D'aquesta manera van intentar legitimar el cop d'Estat, que finalment va fracassar gràcies a la determinació de les desenes de milers de veneçolanes i veneçolans que van plantar cara als colpistes.


Jo he estat a Veneçuela un total de cinc mesos en dues ocasions diferents durant els últims tres anys. He vist RCTV i la resta de cadenes privades, i he sentit com insulten no només al president Chávez (dient-li "feo", "índio", "mono"...) sinó com també insulten tots aquells que donen suport al procés veneçolà amb apel·latius com "hordas chavistas", "monos", etc. Avui he sentit dir a TV3 que RCTV era l'única emissora de televisió de l'oposició que es veu a tot Veneçuela. Això no és cert, jo he estat en diversos estats veneçolans i en tots la graella televisiva estava plena de cadenes obertament a favor de l'oposició. Com han recordat aquesta setmana diversos intel·lectuals argentins i britànics en dos manifestos diferents publicats a la premsa de cadascun d'aquests països, “no hi ha censura a Veneçuela, país on el 95% dels mitjans de comunicació” estan en mans de l'oposició, amb cinc dels canals de TV en mans privades, que controlen en 90% del mercat”. A més, la totalitat “dels 118 diaris i 706 de les 709 emissores estan en mans privades. RCTV, lluny d'haver estat silenciada, ha estat autoritzada per continuar transmetent per cable i via satèl·lit” (http://www.rebelion.org/noticia.php?id=51534).


Des del cop d'Estat, les televisions privades han continuat enfrontades directament al govern, però una nova llei els ha limitat d'ençà d'aleshores la forma que tenen de treballar, ja que els obliga a tenir responsabilitat social amb el que emeten. És la Llei de Responsabilitat Social en Ràdio i Televisió, coneguda com a Llei Resorte i aprovada el desembre de 2004. Els eixos principals de la llei són la protecció de la infància i la joventut de la programació i la publicitat que promogui un llenguatge inadequat, el consum de les begudes alcohòliques, tabac o drogues, la violència desmesurada o el sexe explícit; el foment de les produccions audiovisuals del país i de la música feta per intèrprets veneçolans i llatinoamericans; i la garantia de la veracitat de les informacions difoses. Per assolir aquest últim objectiu, les cadenes estan obligades a informar de la data en què van ser registrades les imatges difoses. Els mitjans privats es van oposar frontalment a la llei des del primer moment, i l'anomenen Llei "mordassa". Aquesta llei que diuen que retalla la llibertat d'expressió, no crec que disti massa de les normatives europees en matèria de mitjans audiovisuals.

Davant de l'actitud que ha mostrat RCTV els darrers anys contra el procés democràtic veneçolà, no m'estranya que en el moment de renovar la llicència pública, el govern encapçalat per Chávez hagi decidit que la concedeix a algú altre. Això mateix ha passat amb algunes nacionalitzacions que ha fet el govern veneçolà per tal que sigui el conjunt de la població qui administri i qui es benefici de les riqueses del país. Però més enllà que jo pensi que quan una llicència s'acaba, pots decidir com a Estat sobirà a qui l'atorgues de nou, la legislació empara el govern veneçolà perquè RCTV havia violat diversos articles del Reglament de Radiocomunicacions, no només durant el cop d'Estat sinó també posteriorment. I és que aquest reglament prohibeix, entre d'altres, la transmissió de discursos que incitin a la rebel·lió i a l'irrespecte a les institucions, així com la transmissió de notícies falses, enganyoses o tendencioses. A més, RCTV no ha recorregut als procediments legals previstos que li haurien permès d'aturar la no-renovació (vegeu: http://www.abn.info.ve/reportaje_detalle.php?articulo=402).

I qui és que ocuparà l'espai radioelèctric que deixa buit RCTV? Doncs una nova cadena de titularitat estatal però que es presenta com el primer canal de servei públic que es diu TVes (www.tves.org.ve). Això significa que de tots el continguts se n'encarreguen els Productors Nacionals Independents (PNI), és a dir que, com ha explicat el ministre de Telecomunicacions i Informàtica, Jesse Chacon, "de la programació se n'encarreguen els PNI, amb total llibertat i sense línia editorial". Molts d'aquests PNI són productores audiovisuals cooperatives creades gràcies a la promoció cooperativista que els darrers anys s'ha fet des del govern i que han proliferat arreu del país. Moltes d'elles han nascut vinculades a televisions comunitàries (és a dir, veïnals).


Tot l'enrenou que s'ha muntat al voltant de la no renovació de la llicència a RCTV s'ha d'entendre com una nova estratègia de l'oposició per aconseguir recuperar el poder polític que les urnes li han negat. El nivell de desesperació d'aquells que durant 40 anys s'havien repartit el poder és important. Després de veure que a través de les eleccions no podien guanyar, han intentat diverses estratègies ja conegudes al continent llatinoamericà: el cop d'Estat, l'aturada patronal, les cassolades contra un govern socialista, el cop electoral... tot plegat amb l'ajuda dels potents canals de televisió privats, molts d'ells finançats parcialment amb capital nord-americà. Els aldarulls d'aquests dies a Caracas i l'intent de deslegitimació internacional del govern veneçolà responen de nou a aquest intent de fer caure Chávez sense respectar la voluntat de la majoria de la població veneçolana expressada a les urnes.


El que sap molt greu (tot i que malauradament no em sorprèn) és que una televisió com TV3, que es presenta com "la nostra", també caigui en el discurs del mitjans de comunicació colpistes veneçolans i reprodueixi íntegrament el seu discurs sense atansar-se a conèixer sense prejudicis què en pensa la majoria de votants del país.


Com han recordat aquesta setmana diversos intel·lectuals argentins i britànics en dos manifestos diferents publicats a la premsa de cadascun d'aquests països, “no hi ha censura a Veneçuela, país on el 95% dels mitjans de comunicació” estan en mans de l'oposició, amb cinc dels canals de TV en mans privades, que controlen en 90% del mercat”. A més, la totalitat “dels 118 diaris i 706 de les 709 emissores estan en mans privades. RCTV, lluny d'haver estat silenciada, ha estat autoritzada per continuar transmetent per cable i via satèl·lit” (http://www.rebelion.org/noticia.php?id=51534).

Etiquetes de comentaris: , , ,

7 Comments:

Anonymous Anònim said...

Que bolas tienes godo de mierda para hablar asi de Venezuela, La libertad de prensa es sagrada y RCTV la emisora mas antigua de Venezuela...es parte de la tradicion de Venezuela. Libertad de prensa... te suena familiar el termino....?

1:42 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Francament no estic d'acord amb tu. Evidentment cada govern és lliure i soberà per regular l'espai televisiu, però això no vol dir que no puguem criticar la seua regulació. El govern ha donat dues raons per prohibir RCTV: 1.Que recolçava la oposició. 2. Que va recolçar el cop d'Estat contra Chávez.

Que recolce l'oposició no em sembla motiu per prohibir la TV, també ho fa Antena 3. Que hi haja una cadena que recolce l'oposició és positiu i necessari per tal que hi haja una diveristat de mitjans de comunicació.

Que haja recolçat el cop d'Estat és més difícil de sostenir. Ara bé, també altres dos cadenes de TV el van recolçar i Chávez no les ha prohibit perquè ara mantenen una posició menys crítica amb el govern. A més, el senyor Chávez mateixa va donar un colp d'Estat contra el govern elegit democràticament en 1992. Per el mateix procediment aleshores deuríem de prohibir que ell mateix fós president? O que el seu programa a la TV fós prohibit? No, les dos raons del govern són molt dolentes i fan aigua per totes bandes.

És més, si fora veritat que RCTV ha trencat les clausules de la llicencia, aleshores correspon al poder judicial il.legalitzar la TV d'acord amb la llei veneçolana i no al president. Però és que resulta que misteriosament, el senyor Chávez ha fusionat recentment la comissió reguladora en matèria de mitjans de comunicació amb el Ministeri de Comunicacions, curiós no?

La realitat és que ara mateixa només una altra cadena, que pot veure només el 20% de la població, és realment crítica amb el govern, i la setmana passada també va rebre crítiques de Chávez. Malament... Es més, les enquestes mostren que la majoria de la població és contraria al tancament de RCTV.

Ho sent molt però la democràcia és molt més que simplement guanyar unes eleccions. Democràcia és també llibertat política i llibertat de premsa i llibertat d'expressió, etc. Sense aquestes llibertats, com podrà algú argumentar que les properes eleccions han estat "lliures"?

En les antigues dictadures de Llatino Amèrica, els militars dictadors enviaven les tropes als mitjans, els tancaven i au. Chávez és més subtil, ha preservat les formes de la democràcia, però poc a poc l'està erosionant.

Jo estic d'acord amb moltes de les seues polítiques i crec que Venezuela les necessitava. Però no intentem justificar tot el que Chávez faça, el que ha fet amb RCTV és i deu ser criticat. Quina necessitat tenia d'impedir la llibertat d'expressió? Es que no ho entenc, i encara menys que se l'intente justificar.

Saluts.

Missatges aquí:
jcasanov@ulb.ac.be

7:01 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Per cert llegint la teua opinió una altra vegada, el teu exemple és incorrecte.

Una cosa hauria estat que RCTV fòs estat prohibida si no haguera complit amb les seues obligacions establertes en una llicència. L'exemple que tu dones seria aquest cas. En eixe cas correspon al poder judicial, com deia abans de decidir si s'han incomplit les condicions i si aleshores cal prohibir la cadena per aquests motius. En ningún cas correspón al govern, i Espanya no és una excepció.

Però es que aquest no és el cas a Veneçola on el que ha passat és que no s'ha renovat la llicència i els motius són els dos que he donat abans. Motius bastant dolents, en la meua opinió i que no es sostenen perquè el mateix Chávez va fer un cop d'Estat contra un govern legitimament elegit en unes eleccions i ell mateixa té un programa a la TV (fet insòlit per altra banda). Bo, això era.

7:29 p. m.  
Blogger oakleyses said...

michael kors outlet online, tiffany jewelry, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet online, uggs outlet, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, louis vuitton, ugg boots, michael kors outlet online, louis vuitton outlet, michael kors outlet, prada handbags, replica watches, ray ban sunglasses, christian louboutin outlet, longchamp outlet, uggs on sale, oakley sunglasses wholesale, burberry outlet, longchamp outlet, christian louboutin uk, chanel handbags, michael kors outlet online, nike air max, nike air max, tiffany and co, uggs outlet, burberry handbags, prada outlet, nike outlet, christian louboutin shoes, replica watches, jordan shoes, oakley sunglasses, michael kors outlet online, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, kate spade outlet, christian louboutin, ray ban sunglasses, michael kors outlet, gucci handbags, nike free, tory burch outlet

5:26 a. m.  
Blogger oakleyses said...

oakley pas cher, coach outlet, nike air force, michael kors outlet, ralph lauren uk, nike free run, true religion jeans, lululemon canada, jordan pas cher, timberland pas cher, vans pas cher, nike roshe run uk, longchamp pas cher, louboutin pas cher, nike tn, true religion outlet, nike blazer pas cher, guess pas cher, kate spade, true religion outlet, abercrombie and fitch uk, nike air max, replica handbags, mulberry uk, hollister pas cher, nike air max uk, hollister uk, polo lacoste, nike free uk, nike roshe, ray ban pas cher, new balance, michael kors pas cher, north face, hogan outlet, north face uk, converse pas cher, coach purses, ray ban uk, nike air max uk, burberry pas cher, michael kors, michael kors, sac hermes, sac longchamp pas cher, sac vanessa bruno, coach outlet store online, true religion outlet, polo ralph lauren, air max

5:28 a. m.  
Blogger oakleyses said...

nike huaraches, nike roshe run, soccer jerseys, north face outlet, mac cosmetics, mont blanc pens, hermes belt, new balance shoes, s6 case, louboutin, iphone 6 plus cases, iphone 6 cases, instyler, abercrombie and fitch, north face outlet, beats by dre, soccer shoes, lululemon, jimmy choo outlet, ghd hair, ipad cases, p90x workout, baseball bats, wedding dresses, longchamp uk, iphone 6s plus cases, reebok outlet, ferragamo shoes, herve leger, asics running shoes, iphone 5s cases, chi flat iron, valentino shoes, nike trainers uk, iphone 6s cases, mcm handbags, hollister clothing, timberland boots, ralph lauren, insanity workout, bottega veneta, celine handbags, vans outlet, nike air max, nfl jerseys, babyliss, giuseppe zanotti outlet, iphone cases, oakley, hollister

5:29 a. m.  
Blogger oakleyses said...

louis vuitton, doudoune moncler, swarovski crystal, pandora jewelry, hollister, ugg,ugg australia,ugg italia, nike air max, moncler, converse outlet, links of london, swarovski, juicy couture outlet, barbour uk, moncler uk, moncler outlet, ugg,uggs,uggs canada, louis vuitton, ugg, canada goose outlet, moncler outlet, lancel, canada goose outlet, thomas sabo, canada goose, moncler, vans, pandora charms, moncler, gucci, replica watches, louis vuitton, ugg pas cher, juicy couture outlet, canada goose, wedding dresses, converse, ray ban, karen millen uk, moncler, hollister, canada goose uk, canada goose, barbour, supra shoes, marc jacobs, toms shoes, coach outlet, ugg uk, pandora uk, montre pas cher, canada goose outlet, louis vuitton, pandora jewelry

5:31 a. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home